Bommen! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van martinus - WaarBenJij.nu Bommen! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van martinus - WaarBenJij.nu

Bommen!

Door: Martine

30 December 2004 | Laos, Luang Prabang

Nou dat was een appart kerstfeest zeg. In je bikini, in een trekkerband met een biertje in de hand van een rivier afdrijven met de mooiste bergen op de achtergrond.
Ik ontmoete op het water Kim en samen zijn we maandag (met nog veel meer gezellige Nederlanders) naar Pon Savan afgereist. Daar is de wereldberoemde plain of jars. Een vlakte vol met kruiken en niemand weet waar die vandaan komen. Na ja, en da wast eigenlijk ook wel, super saai!!! Maar de gids verteld ook veel over de geheime oorlog die in Laos is gevoerd tijdens de Vietnam oorlog. Er zijn in die tijd meer bommen gedropt boven Laos dan er in totaal tijdens de tweede wereldoorlog zijn gevallen. De Amerikanen (goh dit keer), vochten tegen het opkomende communisme in Laos en daarnaast dropten ze de bommen die ze in Vietnam niet kwijt konden.
De Vietnamesen maakten ook nog eens gebruik van vluchtwegen over Laos naar het Zuiden van Vietnam (Ho Chi Min trail) dus was het ook wel nuttig dat daar zo veel mogelijk bommen werden gegooit. Overal in de velden liggen enorme bomkraters. Maar het grootste probleem is dat die bom bestaat uit 670 kleinere bommetjes en die zijn nog lang niet allemaal ontploft. Dus nog steeds raken vooral veel kinderen verminkt doordat ze tijdens werken in het rijstveld of spelen op een bommetje stuiten. De regering ontkent dit allemaal en de gids beweerde dat er veel geheime dorpen bestaan waar al deze slachtoffers worden verborgen. Daara hebben we een klein dorpje bezocht waar de mensen de resten van bommen echt overal voor gebruiken:hekken, plantenbakken, bruggetjes, fundering voor het huis en haardvuur, heel grappig en inventief, hopelijk kan ik zo een paar mooie foto's plaatsen. 's avond hadden we een gezellig restaurant gevonden zonder tafels, lekker op kussens rond het vuur dat in een bom brande. De busreis naar Luang Prabang was geweldig mooi, wat een uitzichten. Je rijd echt helemaal door de middle of nowhere, langs de weg zijn kleine dorpjes waar de mensen nog in oertijd leven in hutjes zonder stromend water of electriciteit en waar de kinderen nog met een tol of gewoon afval spelen. Aan boord hadden we drie bewakers met dikke geweren. In het verleden werden de lokale bussen namelijk nog wel eens overvallen. Toeristen bussen laten ze om een of andere reden met rust. Maar ja, das natuurlijk minder avontuurlijk en duurder. Nu ben ik dus in Luang Prabang, een stad die op de Unesco wereldlijst staat van beschermde monumenten. Tis ook best relaxed hier, veel Frans koloniale gebouwen, mooie rivier met veel terrasjes.
Goeie plek voor oud en nieuw.
Ps, ik heb niks gemerkt van die aardbeving maar iedereen is er enorm van onder de indruk. Veel reizigers hebben vrienden die in het rampgebied kerst vierden, niet leuk allemaal.

• 30 December 2004 - 11:57

Elsbeth:

Hey Tinus,

Gaaf allemaal zeg. Maar goed dat je niks van de beving gemerkt hebt! Fijne jaarwisseling en een donders tof en avontuurlijk 2005! Kus Elsbeth

• 30 December 2004 - 18:19

Jut En Jul:

He Martientje
    was niet zo geweldig die kruiken? Tja alles is natuurlijk minder wanneer je eerst met een band en een bierje van de rivier af bent gedreven

groetjes Lars en Kitty

• 30 December 2004 - 18:39

Edwin:

Goed om te lezen dat het allemaal zo goed met je gaat. We hebben je wel gemist op het personeelsfeest.
    De groeten.

• 31 December 2004 - 12:12

Sjoerd En Rob:

hey tinuzzz,

gave foto`s heb je zeg!
    wij hebben t hier ook wel gezelli, we slapen samen met ginny in 213, sjoerd heeft eindelijk een 2 pers. bed en ook al 2 dingen gebroken, zn enkel en ook zn vinger, die vinger was een foutje van rob! dr ligt genoeg sneeuw en t wordt meer!
    verder een klootzak van een duitser waar we mee samenwerken maar de rest is oke!
    alvast happy newyear

dikke lik

rob en sjoerd

• 01 Januari 2005 - 17:37

Annet:

hoi martine
    we zijn blij dat het zo goed met je gaat en we wensen je een gelukkig nieuwjaar!

• 01 Januari 2005 - 17:47

Tiny:

hoi Martine je merkt wel dat mensen die niets hebben dan alleen maar afval in staat zijn daar nog iets van te kunnen gebruiken. wat leven we hier dan toch in een wegwerp wereldje. wat zal jij straks met al jouw opgedane ervaringen mogelijk anders gaan leven maar dan wel zorgen dat je je zelf blijft.Groetjes Tiny

• 01 Januari 2005 - 20:07

Kim:

ha tinus,
    Gelukkkig nieuwjaar!!!!
    hoop voor je dat je je niet zo brak voelt als ik hier... Geweldige foto's weer! groetjes trouwns van de gehele cirkelzaagclub, we hebben een borrel op je gedronken ;)
    dikke knuf en veel plezier nog..

• 01 Januari 2005 - 20:52

Marieke:

he martinus een super 2005 gewenst! heb je een mooi feest gehad? ben benieud!! tot later!
    groetjes, marieke

• 02 Januari 2005 - 01:08

Ronald:

Happy New Year!!!!
    fijn dat alles goed gaat daar.
    groet Ronald

• 02 Januari 2005 - 14:44

Marian Spoor.:

Gelukkig Nieuwjaar. Veel sukses.Groetjes Cor en Marian

• 03 Januari 2005 - 10:08

Kitty:

Ha Martientje je moet je hotmailadres even checken, ik kan je maar steeds geen berichtje sturen!!
    P.s. Gelukkig nieuwjaar
    kus van Kit

• 03 Januari 2005 - 11:27

Tante Marietje En Anton:

hoi martine een gelukkig nieuwjaar.en zo te horen en lezen gaat het alleen maar heel goed met jou. Wat een leuke mensen en vrienden heb je bij je en wat maak je dagelijks veel mee. Simone helpt me nu met dit allemaal want zelf kan ik er helemaal niks van. Maar mijn voornemens zijn voor dit hele jaar goed, dus ik schrijf je nog wel eens.

• 03 Januari 2005 - 13:43

Roy Burks:

Ha Martine,
    Ik hoorde net van mijn moeder over deze site, dus ik wil je bij deze in ieder geval een heel avontuurlijk nieuw jaar wensen. Wat een gave dingen doe je allemaal. Ik ben vorige week terug gekomen uit Brazilie, was ook erg leuk, maar de reis die jij maakt is wel echt heel bijzonder.Veel plezier nog en ik kom nog wel een keer terug op deze site. Groet Roy

• 03 Januari 2005 - 15:03

Annie En Johan:

Hoi Martine

We wensen je een gelukkig nieuwjaar en we blijven je volgen hoor.
    Je verhalen zijn prachtig en vooral de foto's zijn heel gaaf. Martine hou je goed in deze aventuurlijke wereld Groetjes Annie en Johan

• 04 Januari 2005 - 16:36

Marije De Pije:

We wensen je een heel gelukkig en avontuurlijk nieuwjaar.En leukste foto van het jaar 2004 is geworden....................................De foto van de lieve zwijntjes en die schattige kindertjes gefotografeerd door M. Nijland te Almelo.Hey misschien is zo'n bom wel een leuk zoeffeniertje zoef zoef.Stop maar tussen je sokjes in je koffer.see you mtw

• 05 Januari 2005 - 08:10

Arend En Gerry:

we wensen je een goed en gezond nieuwjaar en veel reisplezier!

• 05 Januari 2005 - 16:28

Arike:

Hey Martine, een beetje laat maar een super 2005 gewenst! Je begint t jaar in elk geval goed ;).

Leuk om je via de site te volgen, gave foto's en alles! k zou zo ff willen ruilen :) Grtz.