Muito alto hier in Potosi - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van martinus - WaarBenJij.nu Muito alto hier in Potosi - Reisverslag uit Santa Cruz, Bolivia van martinus - WaarBenJij.nu

Muito alto hier in Potosi

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg

06 Juli 2008 | Bolivia, Santa Cruz

Na een mooie rit zijn we gisteren aangekomen in Potosi. Een zilvermijnstad op meer dan 4000 meter hoogte. Oef, en dat kon ik ook wel merken ook. Op de weg hiernaar toe kwam de koppijn al opzetten, en toen we aankwamen was ik kotsmisselijk en kon ik al niet meer zonder zonnebril kijken. Gelukkig had het guesthouse wat we hadden uitgekozen genoeg plek, het rook er naar euqaliptus en het was stil.....fijn. Ik ging direct op bed liggen en viel in slaap. Om 14:00 wilden we mee met een toer door de mijnen maar ik was heel wankel en mijn benen konden oppeens aan vier kanten scharnieren.
Maar we zijn toch gegaan, beetje zweverig liep ik achter benno en de gids aan. Er ging ook nog ene Lee uit Engeland. Toen we eenmaal onze pakjes aanhadden en de lampjes op ging het wel weer. Eerst kochten we op de markt drinken, alcohol, cocabladeren en dynamiet voor de mijnwerkers, je kan natuurlijk niet met lege handen aankomen en een bloemetje hadden ze niet zo veel aan.
Ze krijgen betaald naar wat ze voor grondstoffen uit de mijn halen. Vaak is dit niet meer dan 30 cent op een dag. Voor we de mijn in gingen kauwden we zelf een lading cocabladeren en stopten die in de wang. Maar ja, na tien minuten had ik alles perongeluk al doorgeslikt, oeps. Maar ik voelde me wel weer kiplekker.

Bij de mijn aangekomen leek het of we terug gingen in de tijd. Kleine stoffige mijnwerkertjes die de trolly´s in en uit de mijn duwden. We liepen achter ze aan, een heeeel eind de mijn in. De gemiddelde mijnwerker wordt niet ouder dan 45, ze sterfen aan een stoflong, werken onder invloed of verkeerd getimede explosies. Af en toe moesten we in een inham gaan staan om een voorbij komende troly te ontwijken. Men, wat hard werken die mannetjes, ik voelde me echt een ramptoerist, maar ja, we konden ze wel elke keer blij maken met een fles drinken. Maar ik ben blij dat ik gewoon in Almelo geboren ben.

De gids vertelde echt superveel, over het maken van de gangen, hoe de mineralen er uit werden gehaald, wie wat deed. Samen met de chief van de afdeling explosieven dronken we een fijn mijnmix. Pure alcohol gemixed met een beetje water uit de vieze leidingen waarmee ze de mijn nat hielden. Dit dronken we dan uit een stukje plastick. Eerst wat op de grond gieten voor geluk en dan adje. Niet verstandig maar ja, dit is echt een van die dingen die je keer in je leven gedaan moet hebben.

Soms moesten we trapjes af klimmen in een 20 meter diep gat. Zonder beveiliging en zelfs met losse treden. Om de haverklap moesten we ons aan de muur klampen om langs een geen idee hoe diep gat te lopen. Maar het was echt wel heel avontuurlijk. We eindigden met het brengen van een offer aan El Tio, de duivel voor de spanjaarden maar de beschermheilige voor de mijnwerkers. De gids stopte een sigaret in zijn mond en stak het aan, heel grappig. Zaten we dan diep in de grot naast een rokende rode duivel met trouwens een eeenorme dikke penis. Bekijk de foto maar.

Inmiddels was mijn koppijn weer opp komen zetten. Oef, ik kon mij ogen bijna niet meer open houden, pijn pijn pijn. Benno heeft samen met de gids nog wat dynamiet afgeschoten maar ik ben buiten gaan zitten. Terugweg was zwaar, ik kon elk moment overgeven en het laatste stuk teruglopen was heel naar. Eindelijk bij de hotelkamer aangerkomen moest benno zelf mijn sokken uitdoen en ben ik in bed gaan liggen. De vrouw van het hostel was heel lief en heeft Benno met een recept op pad gestuurd voor een medicijn tegen hoogteziekte. Na een paar uur ging het beter en na een nacht van 14 uur werd ik vanmorgen weer kiplekker wakker.

Na een ontbijtje met cocathee zijn we naar een heel mooi meer gelopen, compleet met twee lama´s. Terug in Potosi hebben we de taxi gepakt naar een warm meer waar we heerlijk gezwommen hebben.
Inmiddels spreek ik al 30 woordjes spaans en kan Benno bijna tot 20 tellen. Morgen gaan we met de bus naar Uyoni, een enorme zoutvlakte waar we 4 dagen rond willen rijden met een jeep. Bekijk de foto´s maar, die vertellen meer dan.........

  • 07 Juli 2008 - 07:26

    Leontine:

    Hoi Martine,
    Doe maar voorzichtig aan met die hoogteziekte. Ook veel cocathee en muntthee drinken, dat schijnt ook goed te helpen. ook genoeg water drinken 3-4liter, maar ook niet teveel eventueel wat aanvullen met ORS. Goed slapen, vermoeidheid is een oorzaak en langzaam klimmen, matig je tempo.Ook veel koolhydraten eten.
    Heel veel succes en wel blijven genieten, al moet je een tandje terug.
    Je evenwicht is een belangrjke graadmeter, als je erg wankel bent moet je goed uitkijken Gr Leontine

  • 07 Juli 2008 - 07:51

    Geek:

    Wieheuuuwww..kan ik vanaf kantoor toch een beetje meegenieten van jullie vakantie..Wederom coole pics! X Geek

  • 07 Juli 2008 - 09:24

    Hanny:

    Ait vedan he... Bij het lezen van het verslag lijkt het net of ik ook weer bij de Cierro Rico ben (2004 en 2006 hebben ze mij er ook gezien). Uyuni is net een wild west stadje, de jeepexcursie is echt "out of this world", de Salar, Laguna Colorado, Laguna Verde, Aquas Calientes (heetwaterbronnen) en Sol de Manana (geysers) leveren beslist weer nieuwe indrukken en fraaie plaatjes op! Groet'n van 'n Tukker in Brabant.

  • 07 Juli 2008 - 11:23

    Anne:

    Je kent me misschien niet, maar masseren boven je ogen kan helpen. Veel drinken ook natuurlijk, maar dan bedoel ik ook extreem veel drinken.
    Succes verder in Bolivia!

    Groetjes, Anne

  • 08 Juli 2008 - 14:46

    Gerrie Kleinjan En A:

    Fijn dat het nu wat beter gaat met je, en dat je er van geniet. Je hebt al een leuk verslag en foto"s gemaakt.Van Marco net gehoord dat je elkaar per telefoon gesproken hebt. Geniet van al het moois om je heen. Leifs Albert en Gerrie.

  • 08 Juli 2008 - 16:41

    Oscar En Marjon:

    he lieve martine,
    wat een vakantie tot nu toe al!!Super voor jullie alleen jammer van de hooogteziekte(nog nooit eerder van gehoord, klink mij als micrane) verder wensen wij jullie nog veel plezier en checken wij je site elke dag!!Je krijgt een dikke kus van Luuk en Noortje en natuurlijk ook van ons

    Have fun!!

  • 08 Juli 2008 - 18:11

    Kim:

    Haaii,
    Ziet er goed uit daar!!
    Als iedereen met tips komt heb ik er ook één voor je tinus.
    Je moet vooral heel laag bij de grond bijven... heb je niet zo'n last van de hoogte :) ha ha wat flauw weer.

    Nou toppers succes met het spaans adios grande besos van mij

    Ook een kus van piet

  • 08 Juli 2008 - 20:14

    Janneke:

    Hey Martine,
    leuk ook jouw verhalen eens te lezen! En mooie foto's natuurlijk! Hoe waren de zoutvlaktes? Goed om op deze manier het verhaal van twee kanten bij te houden, dan hoeft Benno ons straks niet te vermoeien met heeele sterke verhalen, want dan weten we gewoon hoe het echt zit!
    groetjes en veel plezier nog,
    Janneke

  • 09 Juli 2008 - 13:48

    Marlien:

    Lieve Tientje, doe 'n beetje tranquilo daar hè! Hopelijk heb je er nu al minder last van...Muy gusto y recuerdos a Benno!

  • 09 Juli 2008 - 18:27

    Marije De P:

    Oh Martine. ik maar zoeken naar je site. Had ik lekker relaxed mijn lappie toppie in bed on my lap. kon ik de juiste site niet vinden. Continu www dit www dat www zus www zo. Dan maar effe je schoonzus bellen voor het juiste adres en hier ben ik. Erg mooie foto's hoor. en dat meertje wauw wat lekker helder. Je hebt nog niets verteld over die ontzettende coole afdaling met de fiets. Volgende x wel doen he.

    Tot dan en doe de groeten aan Benno. X Marije.

  • 10 Juli 2008 - 18:06

    Natalie:

    Heej Martine!
    Wat een avonturen! Leuk om te lezen wat je daar allemaal beleeft :-) Heel veel plezier nog, genier ervan!
    xxx Natalie

  • 11 Juli 2008 - 19:37

    Harrie En Rian:

    Heb je geen hoofdpijn meer?
    kunnen jullie daar ook lekker zwemmen?hebben wij ook net gedaan nou geniet ervan xxjes pap en mam

  • 11 Juli 2008 - 20:00

    Hans En Yvonne:

    Martine en Benno,

    wat zijn jullie samen toch een stel avonturiers,
    Knap hoor, geen spaans spreken en dan toch je verstaanbaar maken.
    maar ook met het eten lijkt het me een probleem.
    maar gelukkig zijn jullie wel vaker samen ver weg geweest.
    Geniet er nog maar lekker van.Liefs ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, Santa Cruz

Verre reis

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 91258

Voorgaande reizen:

03 November 2011 - 14 December 2011

Harrie en Rian in Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: