Groeten uit de middeleeuwen! - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van martinus - WaarBenJij.nu Groeten uit de middeleeuwen! - Reisverslag uit Bagan, Myanmar van martinus - WaarBenJij.nu

Groeten uit de middeleeuwen!

Door: Martine

Blijf op de hoogte en volg

03 Oktober 2005 | Myanmar, Bagan

Eindelijk hebben we internet gevonden, jaja, net naast de Boeda.

We zijn nu een weekje in Myanmar maar ik heb het gevoel al jaren uit de bewoonde wereld te zijn.

Vanuit Bangkok zijn we gevlogen naar de hoofdstad Yangoon. Vliegen was de enige mogelijkheid omdat alle landgrenzen zijn gesloten. De regering is niet helemaal pluis vandaar dat er veel gebieden niet toegankelijk zijn voor toeristen, die hier trouwens zowiezo moeilijk te vinden zijn. Dit komt ook doordat het land door de hele wereld wordt geboycot en het afgeraden wordt om hier naar toe te reizen.
Rede hiervan is het militaire regime dat aan de macht is en de mensen rechten niet respecteerd.

In Yangoon kwamen was het direct duidelijk dat we terug in de tijd waren beland. De hoofdstad had geen hoogbouw, en het belangrijkste vervoermiddel was paard en wagen. We hadden geluk dat we direct een juist mannetje troffen om dollars te wisselen in Kyat. Alle banken zijn dicht en pinautomaten bestaan niet.
Nu kwamen we er achter dat we op low low budget moeten, met de dollars die we hebben meegenomen moeten we het doen. Zelf het retourticket terug naar Thailand kunnen we straks niet met de creditcart betalen.

Dit betekend slapen in krotjes (de wc is buiten en de douche is het bakje water wat er naast staat), ik zit vol rode bultjes die afstammen van de beestjes in mijn bed, bustickets kunnen we niet betalen en liften goedkoop mee met pick-up trucks.

Hoe dat is? Geweldig!
Je loopt langs de weg en loopt op een vrachtwagen af die wordt volgeladen met rijst. Noemt de plaats op waar je naar toe wil en kan met een beetje geluk voor 50 cent mee. En er kunnen heeeel veeel mensen in zo'n vrachtwagen. Af en toe wordt het wel een beetje ranzig, ze stinken allemaal naar pis en zweet en ze kauwen van de bladeren waar ze ontzettend smerige rode tanden van krijgen. Het lijkt net of ze allemaal op de bek zijn geslagen. Dit rode sap spugen ze de hele tijd uit.

Gelukkig mochten we af en toe op het dak. Gaaf! Maar wel goed vast houden! In Cambodja maakte ik altijd foto's van die overbeladen trucks, nu zaten we er midden tussen. Pindazakken zitten trouwens het meest comfortabel. De bevolking is superaardig. Ze willen ons altijd helpen maar dat gaat altijd wel erg moeilijk aangezien niemand hier Engels spreekt.
Op deze manier hebben we binnen drie dagen 600 kilometer afgelegd.

Donders avontuur zo met z'n tweeen, we zijn inmiddels twee toeristen tegengekomen en verder zitten we midden in het gewone leven. De hele dag worden we nagezwaaid.

Nu zijn we ff aan het bijkomen in Bagan. Dit is een toeristische plek met een paar toeristen dus ook een (dure) computer met internet. We fietsen de hele dag door historische ruines die op de werelderfgoed lijst staan.

Ik kan mijn mail niet lezen omdat hotmail hier verboden is. Mischien kan ik binnenkort (in Mandalay) wel weer mijn site checken. (voor hopelijk leuke berichtjes) Bellen kan ook niet. Anders spreek ik jullie vanuit Thailand.

  • 03 Oktober 2005 - 11:42

    Marian Knieper:

    hoi Martine,

    wat een bijzondere ervaring weer, zo'n onontwikkeld land. Wel heel fijn dat je nu met zijn tweeën bent want alleen lijkt me in zo'n omgeving niet zo geweldig.
    Het moet toch wel heel bijzonder zijn dat je na bijna een jaar reizen toch weer zo verrast kunt worden door een land. Een heel speciale ervaring lijkt me dat. Straks is het contrast wel heel groot als je weer in de westerse wereld terecht komt. Kijk je ogen uit en geniet van de laatste weken. Groeten van Marian

  • 03 Oktober 2005 - 14:55

    Hey Martine:

    super verhaal weer hoor!Je reis blijft tot het einde super gaaf en toch ook spannend!!
    Gister hebben we een feestje bij de WW gahd. Errug gezellig!!het grote Personeels feest is in December!! dus super dat je dr dan weer bij kunt zijn!!! tot snel
    liefs marieke

  • 03 Oktober 2005 - 18:09

    Herbert:

    Verstandig van je om als laatste stop naar zo'n land uit de middeleeuwen te gaan.
    Dan is de overgang naar Tubbergen ook niet meer zo heel groot.

  • 04 Oktober 2005 - 17:55

    Mama:

    HE Herbert JIJ HEBT MIJN GRAP GEPIKT!!!!!

    mama

  • 04 Oktober 2005 - 18:03

    Kitty:

    Mama en ik hebben net gekeken maar ze hebben hier ook wel van die make up bij de kruidvat in Tubbig. Wat een gave foto's. Dat hangvarken verschilt niet veel van de hangjongeren hier in Tubbergen. Wij (Lars en ik) gaan volgend jaar ook maar dan slapen we niet op dat beestjes matras. Die bulten!!! Die Boeda ziet er beter uit!!!
    Kusjes mama en Kitty

  • 04 Oktober 2005 - 18:05

    Rian:

    Helpt dat prikweg niet tegen die bultjes? Dat heb ik Benno meegeven. Of gebruikt Benno dat nu voor zich zelf alleen!!! BENNO GEEF DAT PRIKWEG AAN MARTINE............ NU!
    kus van mama

  • 06 Oktober 2005 - 10:13

    Lot & Bauk:

    Heee verdwaalde Nederlander!!! Wat een spectaculaire avonturen maak je weer mee!!! Wij zijn (net op tijd) weer terug van ons Bali avontuur.....sniksnik....ik mis Bali!! Maar op naar het volgende....lekker snowboarden en...ojah, werken in Zwitserland, de bankrekening moeten weer ff gespekt worden...
    We blijven je volgen en hatihati!!!

  • 06 Oktober 2005 - 14:38

    Martine:

    Hallo allemaal.

    Inmiddels al in Mandalay aangekomen. We mochten als buitenlanders niet verder naar het noorden. Morgen een brommer huren voor drie dagen en een beetje roadtrippen. Het is knetterwarm hier. En Mama ik heb de prrrrikweg wel gekregen hoor, net als de kaas en drop, lekkerrrrr. Nu moeten we het weer met rijst en noodles en rijst en noodles doen. Mooi dat ze die make-up in Tubbergen ook hebben. Staat mij namelijk erg goed, dan sla ik zo een leuke kerel aan de haak en ga ik samenwonen in Tubbergen.
    Tot gauw!
    Kus Martine

  • 06 Oktober 2005 - 14:50

    Martine:

    Oh ja, de stroom valt elk uur uit, heb al weer kakkerlakken gezien. Annemiek en Richard kunnen jullie ff doorgeven wat je gaat doen als je in Bangkok bent? Hopelijk zien we jullie ergens op een eiland of anders in Chiang Mai omdat we daar de grens overkomen. En Rob heeel veel plezier bij je vriendinnetje, hopelijk stuur je nog een mail die ik dan in Thailand kan lezen.Kusjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Myanmar, Bagan

Verre reis

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 91255

Voorgaande reizen:

03 November 2011 - 14 December 2011

Harrie en Rian in Nieuw Zeeland

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: